Zmiana progów podatkowych, nowa stawka 24%
- Rząd ponownie przyjął zmiany w skali podatkowej PIT, podnosząc wysokość pierwszego progu podatkowego do 130 tys. zł oraz wprowadzając nową stawkę 24% dla dochodów do 150 tys. zł.
- Na zmianach w skali podatkowej skorzysta około 3,5 mln podatników.
- Projekt przewiduje również zmiany dotyczące ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz rozwiązań zapewniających stabilność finansów publicznych.
Zapraszamy do współpracy z naszym biurem rachunkowym:
Biuro rachunkowe | Usługi księgowe | Łódź | Kontakt | 601-332-331
Prowadzenie: | Księgi handlowe | Książki przychodów i rozchodów | Ryczałt | Kadry | Płace | ZUS | CIT | PIT | VAT | KRS
Zmiany w podatku PIT. Spis treści:
Sprawiedliwy system podatkowy
Rząd konsekwentnie realizuje działania mające na celu zwiększenie sprawiedliwości systemu podatkowego oraz wzmocnienie sytuacji finansowej podatników. Projektowane zmiany w podatku dochodowym od osób fizycznych mają dostosować parametry skali podatkowej do wzrostu wynagrodzeń i realiów gospodarczych ostatnich lat.
Zmiany w podatku PIT od 2027 r.
Projekt zakłada:
- podniesienie pierwszego progu podatkowego do 130 tys. zł,
- wprowadzenie nowej stawki 24% dla dochodów powyżej 130 tys. zł do 150 tys. zł,
- pozostawienie stawki 32% dla nadwyżki dochodów przekraczających 150 tys. zł.
Dzięki proponowanym rozwiązaniom około 3,5 mln podatników rozliczających się według skali podatkowej zapłaci niższy podatek. Korzyści mogą sięgnąć nawet 3,6 tys. zł rocznie.

Stabilne finansowanie reformy
Od początku prac nad reformą parametrów skali podatkowej w PIT zakładano, że – w celu zapewnienia stabilności finansów publicznych – zmiany te będą powiązane z rozwiązaniami zapewniającymi ich finansowanie. Jednym z kluczowych elementów tego mechanizmu jest rozwiązanie dotyczące największych podatników CIT.
W trakcie prac legislacyjnych w Sejmie z przyjętego we wrześniu przez Rząd projektu ustawy wprowadzającej zmiany w PIT, CIT i podatku ryczałtowym usunięto przepisy podwyższające stawkę podatku CIT dla największych podatników. Senat uchwałą z dnia 27 października 2026 r. przywrócił te przepisy, jednak aby uniknąć opinii, które mogłyby stawiać w wątpliwość prawidłowość sposobu procedowania, zdecydowano o ponownym złożeniu projektu w trybie odrębnym.
Wyłącznym celem takiego działania jest uniknięcie jakichkolwiek wątpliwości co do projektu, który wprowadza korzystne zmiany dla 3,5 mln podatników.
Odpowiedzialne i sprawiedliwe rozwiązania
Projektowane zmiany mają na celu dalsze wzmacnianie sprawiedliwości systemu podatkowego, zwiększenie opłacalności pracy oraz zachowanie odpowiedzialności fiskalnej państwa. Reforma została przygotowana w sposób umożliwiający jednoczesne wsparcie podatników i utrzymanie stabilnych finansów publicznych.
Projekt zmian, tak jak we wrześniu, zakłada podniesienie podstawowej stawki (19%) podatku CIT do 22% dla podmiotów osiągających przychody powyżej 50 mln euro rocznie oraz dla podatkowych grup kapitałowych, a także przywrócenie poprzedniego limitu warunkującego wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (250 tysięcy euro). Reforma zakłada również podwyższenie stawki daniny solidarnościowej o jeden punkt procentowy – do 5%.
Za: MF
W pogoni za gospodarczymi realiami
Tekst stwierdza „mają dostosować parametry skali podatkowej do wzrostu wynagrodzeń i realiów gospodarczych ostatnich lat.” A jak to wygląda w praktyce?
Tu można przytoczyć: „między 2023 a 2026 r. przeciętne pensje w kraju urosły o 31%” to dlaczego pierwszy próg jest podnoszony tylko o 8,3% ze 120.000zł na 130.000zł.? Powiększając 120.000zł o 31% otrzymujemy 157.200zł czyli licząc proporcjonalnie pierwszy próg podatkowy zamiast do 157.200zł został podniesiony tylko do 130.000zł czyli w rzeczywistości został obniżony o 17,3% z 157.200 na 130.000zł. Propozycja wychodzi naprzeciw oczekiwaniom, ale nie jest adekwatna do wzrostu wynagrodzeń i realiów gospodarczych ostatnich lat.
Kwota wolna od podatku zostaje zamrożona na dotychczasowym poziomie 30.000zł.
W przypadku ryczałtu próg uprawniający do skorzystania z tej formy opodatkowania ma zostać obniżony z dotychczasowych 2 mln. do 250.000 euro. Wielu przedsiębiorców może stracić prawo do rozliczania się w formie ryczałtu.
Łódź biuro rachunkowe. Zmiany w podatkach to nasza codzienność. Zapraszamy:
Biuro rachunkowe | Usługi księgowe | Łódź | Kontakt | 601-332-331
Oferta: Księgi handlowe, Książki przychodów i rozchodów, Ryczałt, Kadry, Płace, ZUS, CIT, PIT, VAT, KRS.
Co mówią o nas klienci:
Biuro Rachunkowe 2×2, polecone mi przez znajomego, obsługuje moją firmę kompleksowo. Oferują skuteczną pomoc w kontaktach z Urzędem Skarbowym oraz w codziennych zadaniach związanych z działalnością. Korzystam z ich usług od niemal dwóch lat i jestem bardzo zadowolony. Gorąco polecam ich współpracę.
Biuro Rachunkowe 2X2 zostało polecone przez znajomego i oferuje pełen profesjonalizm oraz dużą znajomość przepisów. Zespół cierpliwie tłumaczy skomplikowane kwestie podatkowe i zapewnia kompleksową pomoc w prowadzeniu działalności gospodarczej. Gorąco polecam ich usługi.
