e-Doręczenia
To elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.
Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń.
Jak założyć skrzynkę e-Doręczeń
e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego, umożliwiający szybkie i bezpieczne doręczenia dokumentów publicznych, firmowych oraz indywidualnych. Obowiązek korzystania z tego systemu dotyczy wszystkich instytucji publicznych oraz wybranych podmiotów prywatnych, wprowadzany zgodnie z harmonogramem ustanowionym przez ustawę o doręczeniach elektronicznych.
e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025
Od 1 kwietnia 2025 roku, wszystkie firmy zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia 2025 muszą posiadać adres do e-Doręczeń. Wniosek można złożyć przez Biznes.gov.pl. Należy pamiętać o podpisie elektronicznym oraz załączeniu ewentualnych dokumentów uprawniających. Obowiązek dotyczy różnych typów podmiotów gospodarczych w Polsce.