Ułatwienia dla przedsiębiorców
Mniej biurokracji, jasne przepisy, przyjazna administracja – ułatwienia dla polskich przedsiębiorców stają się faktem. Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, opracowany przez MRiT, został dziś przyjęty przez Sejm. To ponad 40 rozwiązań ułatwiających prowadzenie biznesu.
Zapraszamy do współpracy z naszym biurem rachunkowym:
Biuro rachunkowe | Usługi księgowe | Łódź | Kontakt | 601-332-331
Prowadzenie: | Księgi handlowe | Książki przychodów i rozchodów | Ryczałt | Kadry | Płace | ZUS | CIT | PIT | VAT | KRS
I Pakiet Deregulacyjny. Spis treści:
Pierwszy Pakiet Deregulacyjny
Tak pozytywnej zmiany i kompleksowych rozwiązań dla przedsiębiorców nie było w Polsce od lat. To sukces administracji i przedsiębiorców. To efekt naszej wspólnej pracy. Pierwszy Pakiet Deregulacyjny – to przełom w procesie upraszczania przepisów i wprowadzania rozwiązań, które będą wspierać, a nie niszczyć i ograniczać polskie firmy. Proces deregulacji ruszył z pełnym impetem i za chwilę będziemy przedstawiać kolejne rozwiązania
– podkreśla minister Krzysztof Paszyk i dodaje
Ustawa, która została przygotowana w MRiT z przedsiębiorcami i dla przedsiębiorców, została przyjęta przez Sejm większością głosów – niemal jednomyślnie. To pierwsza ustawa, która zapowiada daleko idący proces deregulacji ponad 120 ustaw, które już niebawem z poziomu rządu trafią do Sejmu. Jest dobrym prognostykiem.
Mamy ustawę deregulacyjną, ustawę która rozpoczyna wielki proces deregulacji w Polsce, ale i w Europie. To ustawa, którą nazywamy ustawą deregulacyjną, ale też „Ustawą Paszyka” – który podjął się tej sprawy. Wreszcie jest finał rozwiązań deregulacyjnych, które trafiły do Sejmu i dziś możemy z dumą powiedzieć, że większością głosów, przyjęliśmy ten projekt ustawy
zaznaczył wiceminister Michał Jaros
Pierwszy Pakiet Deregulacyjny to kompleksowe zmiany dotyczące ponad 40 rozwiązań w różnych obszarach prowadzenia działalności gospodarczej. To m.in.: nowe zasady kontroli firm, usprawnienie współpracy administracji z przedsiębiorcami, czy jasne zasady tworzenia prawa gospodarczego.
Nowe zasady w kontrolach przedsiębiorstw
Kontrole w przedsiębiorstwach nie mogą paraliżować działalności gospodarczej firm, dlatego zmiany obejmą:
- skrócenie maksymalnego czasu kontroli u mikroprzedsiębiorców z 12 do 6 dni
- wprowadzenie obowiązku doręczenia przedsiębiorcy, przed wszczęciem kontroli, wstępnej listy informacji i dokumentów
- dostosowanie częstotliwości planowych kontroli do zidentyfikowanego stopnia ryzyka związanego z wykonywaną przez przedsiębiorcę działalnością (w przypadku niskiego ryzyka kontrola będzie przeprowadzana nie częściej niż raz na 5 lat, średniego – raz na 3 lata, a wysokiego – tak często, jak jest to wymagane dla zapewnienia przestrzegania przepisów)
- dopuszczenie możliwości wniesienia sprzeciwu wobec czynności kontrolnych

Szybsze i prostsze postępowania administracyjne
Wprowadzimy rozwiązania usprawniające przebieg postępowań administracyjnych:
- wprowadzenie decyzji hybrydowej (decyzja zostaje wydana w formie papierowej, a załączniki w formie elektronicznej)
- zwiększenie wykorzystania tzw. „wezwań miękkich”, czyli możliwość wystąpienia do przedsiębiorcy bez wszczynania postępowania
- odejście od zasady dwuinstancyjności na rzecz jednoinstancyjności w kilku kolejnych postępowaniach administracyjnych
- wprowadzenie dodatkowych zachęt inicjujących prowadzenie mediacji w sprawach administracyjnych
- możliwość umarzania należności z tytułu kar administracyjnych i zaległych kar administracyjnych z urzędu
- elektronizacja postępowań przed Krajową Izbą Odwoławczą
- doprecyzowanie zasad liczenia karencji odnoszącej się do możliwości ponownego skorzystania z tzw. Małego ZUS Plus
- brak konieczności przedkładania w urzędzie dokumentu prokury lub pełnomocnictwa, jeżeli umocowanie można wykazać w oparciu o dostępne publicznie rejestry (KRS, CEIDG)
Jasne, precyzyjne i przyjazne prawo gospodarcze
Prawo musi być przede wszystkim zrozumiałe i jednoznaczne. Proponujemy:
- odpowiednie vacatio legis projektów ustaw nakładających obowiązki na przedsiębiorców (6 miesięcy)
- zasadę równoważenia obowiązków administracyjnych (tzw. „one in, one out”), każdy nowy obowiązek dla firm będzie wiązał się z koniecznością likwidacji innego obciążenia w tym samym lub zbliżonym obszarze
- obowiązkową ocenę skutków regulacji ex post po 2 latach od wejścia w życie aktu prawnego, w przypadku braku możliwości przeprowadzenia konsultacji publicznych
- obowiązek cyklicznego opracowywania rządowego Programu regulacyjnego
Jakie jeszcze zmiany wprowadzi Pierwszy Pakiet Deregulacyjny?
- możliwość zawierania umowy leasingu w formie dokumentowej. Teraz zawarcie takiej umowy jest możliwe tylko w formy pisemnej, pod rygorem jej nieważności
- zmiana definicji rzemiosła i rzemieślnika. Do rzemiosła zostaną włączone usługi świadczone przez protetyka słuchu i optyka okularowego. Rzemieślnicy dostaną szeroki wybór prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności – nowa definicja rzemieślnika obejmie m.in. wszystkie spółki kapitałowe.
To nie koniec nowych rozwiązań deregulacyjnych. Słuchając przedsiębiorców i ich postulatów, pracujemy nad kolejnymi propozycjami, które mają poprawić warunki dla prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
Za: MRiT
Negatywny wpływ biurokracji i nadmiernego przeregulowania Unii Europejskiej na gospodarkę
Biurokracja i regulacje prawne są nieodłącznym elementem funkcjonowania współczesnych państw i wspólnot międzynarodowych. Ich głównym celem powinno być zapewnienie przejrzystości, równości i stabilności w obrocie gospodarczym. Jednakże, w nadmiarze, zarówno biurokracja, jak i regulacje mogą stać się czynnikiem hamującym rozwój gospodarczy, innowacyjność i konkurencyjność. W przypadku Unii Europejskiej, problem ten nabrał szczególnego znaczenia – wiele środowisk gospodarczych i politycznych wskazuje na zbyt rozbudowany system przepisów i mechanizmów administracyjnych, który niejednokrotnie utrudnia, zamiast wspierać, przedsiębiorczość.
Biurokracja jako bariera dla rozwoju
Nadmierna biurokracja w krajach członkowskich UE i na poziomie samej Unii przyczynia się do opóźnień w realizacji inwestycji, zwiększa koszty prowadzenia działalności gospodarczej i ogranicza elastyczność przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy, zwłaszcza z sektora małych i średnich firm, są zmuszeni do poświęcania znacznych zasobów – zarówno finansowych, jak i czasowych – na spełnienie formalnych wymogów. Dotyczy to m.in. skomplikowanych procedur administracyjnych, częstych zmian przepisów czy wymogów raportowych.
Według raportów Europejskiego Banku Inwestycyjnego i OECD, jednym z głównych czynników ograniczających inwestycje prywatne w Europie jest właśnie zbyt rozbudowany system regulacyjny. W skrajnych przypadkach przedsiębiorcy rezygnują z ekspansji na rynki unijne ze względu na trudności w dostosowaniu się do lokalnych i wspólnotowych przepisów.
Przeregulowanie Unii Europejskiej
Unia Europejska, jako unia polityczno-gospodarcza, od lat stara się harmonizować przepisy w państwach członkowskich. Choć idea ta ma wiele zalet – np. ułatwienie handlu wewnętrznego czy ochrona konsumentów – to jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że proces ten poszedł zbyt daleko. Przykłady to m.in.:
- Rozporządzenia dotyczące ochrony środowiska i klimatu, które bywają nierealistyczne do wdrożenia w niektórych sektorach przemysłu.
- Wspólna polityka rolna, obarczona licznymi dotacjami i regulacjami, które faworyzują większe gospodarstwa i ograniczają konkurencyjność mniejszych producentów.
- Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które, choć ważne z punktu widzenia ochrony prywatności, znacząco zwiększyło obciążenia administracyjne firm.
Tego rodzaju przeregulowanie nie tylko ogranicza swobodę prowadzenia działalności gospodarczej, ale też zniechęca inwestorów z krajów trzecich, dla których unijny rynek staje się coraz mniej atrakcyjny w porównaniu np. z USA czy krajami Azji.
Konsekwencje gospodarcze
W dłuższej perspektywie, nadmierne regulacje i biurokracja mogą prowadzić do:
- Spadku konkurencyjności europejskich firm względem podmiotów spoza UE.
- Ograniczenia innowacyjności, gdyż firmy zamiast inwestować w badania i rozwój, zmuszone są skupiać się na spełnianiu wymogów formalnych.
- Ucieczki inwestycji do bardziej przyjaznych regulacyjnie krajów.
- Hamowania wzrostu gospodarczego, szczególnie w krajach o słabszych strukturach administracyjnych.
Potrzeba reformy
Coraz więcej ekspertów i instytucji wzywa do uproszczenia przepisów i ograniczenia biurokracji w UE. Przykładem takich działań są propozycje tzw. „fit for future”, czyli przeglądów przepisów unijnych pod kątem ich efektywności. Potrzebne są jednak bardziej zdecydowane działania, które doprowadzą do:
- Redukcji zbędnych formalności.
- Zwiększenia przejrzystości i przewidywalności regulacji.
- Wzmocnienia zasady proporcjonalności – czyli dostosowania regulacji do realnych możliwości i potrzeb rynku.
Podsumowanie
Biurokracja i przeregulowanie stanowią istotne zagrożenie dla gospodarki Unii Europejskiej. Choć intencje twórców przepisów są często słuszne, ich nadmiar prowadzi do efektu odwrotnego od zamierzonego – zamiast wspierać rozwój, hamują go. W dobie globalnej rywalizacji gospodarczej Unia powinna skupić się na tworzeniu środowiska sprzyjającego innowacyjności i przedsiębiorczości, a nie na mnożeniu przeszkód administracyjnych.
Biuro rachunkowe Łódź. Zapraszamy przedsiębiorców i firmy do kontaktu i współpracy:
Biuro rachunkowe | Usługi księgowe | Łódź | Kontakt | 601-332-331
Oferta: Księgi handlowe, Książki przychodów i rozchodów, Ryczałt, Kadry, Płace, ZUS, CIT, PIT, VAT, KRS.
Co mówią o nas klienci:
Pełen profesjonalizm. Korzystam z usług Biura rachunkowego w Łodzi 2×2. Gorąco polecam biuro rachunkowe Łódź 2×2. Cechuje ich jakość, rzetelność i profesjonalizm.

Jestem w pełni zadowolony z usług biura rachunkowego. Świadczą usługi na wysokim poziomie zachowując konkurencyjne ceny. Profesjonalna obsługa i podejście do tematu. Biuro godne polecenia.